10 Sebab munasabah kenapa anda patut berhenti kerja sekarang

by sabree hussin on January 22, 2016

in Karier & Kerjaya

Sepanjang bekerja dengan majikan anda sekarang ni, berapa kali agaknya terlintas difikiran anda untuk menghantar surat letak jawatan dan berhenti kerja?

 

Saya percaya, setiap orang yang bekerja makan gaji, pasti sekurang-kurangnya akan terfikir untuk berhenti kerja. Sama ada nak berhenti kerja sebab nak cari kerja lain, nak buat bisnes, ataupun sebab tak puas hati dengan sebarang perubahan polisi mahupun cara kerja di syarikat semasa.

 

Adakah munasabah jika kita nak berhenti kerja semata-mata sebab tak puas hati kena tukar meja kerja atau work station? Ataupun, adakah munasabah untuk berhenti kerja sebab nak mulakan bisnes sendiri yang kita sendiri belum tahu sama ada ia akan berjaya ataupun tidak. Sanggup dan beranikah anda untuk mengambil risiko turun naik keuntungan dalam bidang jualan? 

quit

Kali ini saya nak kongsikan kepada anda 10 sebab yang munasabah jika anda ingin berhenti kerja sekarang.

 

(1) Pendapatan yang anda hasilkan tidak mencukupi

Anda dah buat macam-macam perkara. Anda dah buat bajet bulanan. Anda juga dah pernah kurangkan berbelanja dan cuba untuk berjimat cermat kat mana-mana yang patut dan yang boleh dijimatkan.

 

Namun anda dapati ia masih tak mencukupi. Pada satu hari, anda dapati selepas tolak perbelanjaan wajib seperti sewa rumah, sewa beli kenderaan, personal loan, makan dan minum, anda masih lagi tak cukup RM200 – RM300.

 

Mana nak cari extra RM300 tu? Jalan penyelesaian segera ialah dapatkan kad kredit. Sampai satu tahap, anda dapati hutang kad kredit anda makin bertambah dan anda hanya mampu untuk bayar minimum sahaja. Setiap bulan bayar jumlah yang sama, namun baki hutang makin meningkat. Kini anda dapati, anda sedang berhadapan dengan masalah yang lebih serius. Sudahlah pendapatan tak cukup, kini terbeban dengan hutang kad kredit pula. [Nak langsaikan hutang kad kredit dengan cepat? Ini tipsnya]

 

Jika anda berhadapan dengan situasi seperti ini, opsyen lebih baik untuk anda adalah dengan berhenti kerja dan cari kerja lain. Oh sebelum nak berhenti kerja tu, kenalah pastikan yang anda dah dapat kerja lain tu dulu ye.

 

(2) Tiada sebarang penghargaan dan kenaikkan pangkat diterima

Berkhidmat dalam syarikat yang tidak menjanjikan sebarang kenaikkan pangkat boleh jadi sesuatu yang amat mengecewakan. Terasa tiada perkembangan dalam hidup.

 

Terasa usaha belajar selama ini seperti tidak dihargai, kerana setiap masa hanya buat kerja yang sama. Sedangkan dalam diri anda, ada banyak lagi yang anda boleh sumbangkan kearah memajukan syarikat.

 

(3) Anda selalu sakit

 

Cuba perhatikan jadual kerja dan kedatangan anda. Adakah anda dapati dalam seminggu, terdapat sekurang-kurangnya sehari anda ambil cuti sakit. Kenapa begitu mudah anda jatuh sakit?

 

Adakah mungkin sebab anda terlalu stress dengan pekerjaan anda sekarang? Stres dengan kerja boleh jadi disebabkan oleh beban kerja, suasana kerja yang kurang kondusif dan sebagainya. Jika terlalu kerap sakit, ini mungkin petanda anda tak sesuai dengan kerja ini. Berhentilah dan cari alternatif lain.

 

(4) Setiap hari yang anda lalui terasa seperti hari isnin

Orang putih kata Monday Blues. Ok… kalau monday blues tu anda rasai pada hari isnin, itu normal. Tapi kalau tiap-tiap hari asyik rasa monday blues, ini satu masalah yang serius tau.

 

(5) Tiada siapa yang perasan akan kewujudan anda

Anda seolah-olah langsung tak penting. Anda ada atau tak ada, sama sahaja bagi pihak pengurusan. Anda dah lama inginkan untuk menyertai mana-mana projek baru ataupun mengikuti program latihan tertentu, tapi selalu sahaja tak dipilih.

 

Apa yang selalu berlaku, anda tetap buat kerja yang sama, dari mula anda masuk kerja sampai la sekarang.

 

(6) Anda sudah tidak peduli tentang apa yang bakal berlaku pada syarikat dan pada diri anda

Anda seolah-olah telah bertukar seperti sebuah drone.

 

drone-murah-online

Buat je apa-apa yang boleh dibuat. Apa yang disuruh, buat aje tanpa banyak soal. Anda dah tak kisah dan dah tak peduli apa yang bakal terjadi seterusnya. Anda bekerja seperti sebuah robot yang tak berperasaan.

 

Baik atau buruk sesuatu tugasan tidak lagi dipedulikan. Janji cukup bulan dapat gaji. Oh tak boleh begitu. Hakikatnya, kita adalah manusia. Kita tahu apa yang baik dan apa yang buruk. Ada nilai-nilai kehidupan dan kemanusiaan yang kita pegang. Tak mungkin kita boleh diam sahaja jika syarikat tempat kita berkhidmat buat benda yang salah.

 

Jika syarikat terlibat dengan aktiviti jenayah, tak kan nak support jugak?

 

(7) Anda sendiri tak tahu apa yang anda sedang buat sekarang

Anda datang ke tempat kerja tanpa mengetahui apa sebenarnya yang anda sedang lakukan atau apa sebenarnya yang anda akan lakukan pada hari tersebut. Jika bos meminta anda untuk menyenaraikan target ataupun goal untuk hari tersebut, anda jadi blur.

 

Apa dah jadi? Anda seolah-olah tak tau apa sebenarnya peranan dan tugas anda di syarikat tersebut.

 

(8) Kehidupan anda tiada lagi istilah work-life balance

Anda merasakan setiap masa adalah masa untuk bekerja. Bos anda boleh call anda pada bila-bila masa, sama ada ketika anda sedang sakit, sedang bersama keluarga di hujung minggu ataupun semasa anda sedang bercuti.

 

Mungkin untuk setengah orang yang tak kisah dengan cara kerja seperti ini, ia bukannya satu isu yang besar. Namun, berapa ramai orang yang boleh terima kehidupan seperti ini? Masa cuti adalah masa untuk personal. Bukannya masa untuk fikirkan masalah dan hal-hal syarikat.

 

(9) Kerja dan apa-apa yang berkaitan dengan pekerjaan anda terasa sangat membosankan

Bercakap sahaja tentang kerja, tak ada benda lain yang anda fikir, melainkan anda merasa betapa bosannya pekerjaan anda sekarang. Anda pasti tak mahu mensia-siakan masa muda anda dengan melakukan perkara yang sama setiap hari.

 

Masalah bukan pada melakukan perkara yang sama, sebaliknya apa yang jadi masalah ialah, anda melakukan perkara sama yang anda tak suka setiap hari. Pada saya, tak ada masalah kalau anda asyik buat benda yang sama, asalkan anda memang seronok dan sukakan pekerjaan anda sekarang.

 

Adakah satu masa dulu, anda memang merancang untuk stuck pada pekerjaan yang anda tak suka, ataupun anda ingin melalui kehidupan alam pekerjaan dalam suasana yang lebih mencabar dan menyeronokkan hari-hari anda? Fikirkan. Jika pekerjaan anda sekarang tak mampu untuk memberi keseronokkan tersebut, mungkin dah sampai masa untuk move on.

 

(10) Anda mempunyai side income yang lebih daripada mencukupi dan terus bertambah

Saya rasa ini sebab yang paling munasabah. Jika anda mempunyai side income yang lebih baik dan lebih besar berbanding pendapatan yang anda nikmati sekarang, adalah lebih baik anda berhenti kerja.

 

Apa nak buat lepas dah berhenti kerja? Fokus pada aktiviti yang membantu anda menghasilkan side income. Jadikan ia sebagai aktiviti utama dan kembangkan lagi pendapatan dari situ.

 

Dari mana datangnya side income? Ok ini antara beberapa yang saya fikirkan.

 

(i) Dari pendapatan rumah sewa

Tambahkan lagi rumah sewa. Fokus untuk terus tambahkan jumlah hartanah yang anda miliki lepas dah berhenti kerja.

 

(ii) Dari pendapatan perniagaan sampingan 

Mungkin di masa lapang, anda ada memulakan perniagaan tertentu. Sama ada perniagaan runcit, dobi atau apa-apa sahaja, yang kini sudah membuahkan hasil dan makin berkembang. [Idea bisnes dan contoh kertas kerja perniagaan]

 

(iii) Pendapatan dari program affiliate

Program affiliate juga sebenarnya ada potensi untuk menggantikan pendapatan utama anda. Anda cuma kena tahu, program affiliate mana satu yang betul-betul berbaloi untuk disertai. Kalau tak ada idea sangat, saya syorkan anda join program affiliate dari Lazada.

laman_buat_duit_lazada

 

Pada satu hari nanti, setiap orang pasti akan meninggalkan syarikat tempat mereka berkhidmat sekarang. Sama ada mereka meninggalkan syarikat tersebut atas sebab yang baik mahupun yang sebaliknya. Sebab-sebab yang baik ni misalnya sebab anda dah tak perlukan lagi pekerjaan tersebut, anda ada peluang kerja yang lebih baik, ataupun anda ingin mengusahakan perniagaan anda sendiri.

 

Manakala sebab yang kurang baik ialah seperti anda kena pecat, anda terlalu tua untuk diterima terus bekerja, anda ditawarkan skim VSS ataupun diberikan redundancy letter.

 

Buat persediaan dan persiapan dari awal. Wujudkan back up plan dan juga sumber pendapatan kedua. Bila sampai masa untuk anda tinggalkan syarikat anda bekerja sekarang ni, anda dapat lakukannya dengan penuh yakin dan tak perlu takut kehilangan sumber pendapatan.

 

Dari senaraian yang saya sediakan ni, adakah mana-mana satu yang menepati situasi anda sekarang?

 

 

Be Sociable, Share!

{ 2 comments… read them below or add one }

petrified wood manufacture December 19, 2016 at 9:43 am

iyah betul sekli

Reply

Asyraf Asri December 27, 2017 at 6:25 pm

No 4, 7, 8 dan 9 paling ketara.

Hahaha … sakit kepala ..

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: