Blog Sabree Hussin

Pengkalan Balak sebagai destinasi percutian pilihan apabila ke Melaka

Seingat saya, kali pertama saya berkunjung ke Pengkalan Balak, Melaka adalah sekitar awal tahun 90an. Waktu tu, saya masih bersekolah rendah kalau tak silap. Itupun pergi sebab ikut family day tempat kerja kakak saya.

Kemudian, pada tahun 2006 saya diterima masuk untuk menyambung pengajian ke Kolej Matrikulasi Melaka, Londang, Masjid Tanah. Sepanjang belajar kat sini, sekali pun tak pernah pergi ke Pengkalan Balak, padahal kalau nak diikutkan perjalanan dari Matrik Melaka nak ke Pengkalan Balak tak sampai setengah jam pun!

Ini pemandangan waktu petang masa saya baru mula sampai ke sini. Seingat saya, saya sampai sekitar jam 5 petang kalau tak silap. Saya tiba agak lewat sebab tersesat jalan dan duk pusing-pusing kat tempat yang sama. Lepas tu patah balik pulak. Itu la… kadang-kadang ikut ni bukannya boleh percaya sangat.

Gara-gara tersilap ambik exit dekat roundabout, sepatutnya dari Masjid Tanah ambik exit ke dua, saya pergi masuk exit yang ketiga pulak, maka mulalah GPS tunjuk jalan yang pelik-pelik. Ada ke patut lepas tu tunjuk jalan yang sangat kecik, yang nak masuk pun agak susah.

Jalan tu cuma muat-muat satu kereta je. Rupa-rupanya dalam tu ada perkampungan. Kalau tak silap saya, nama kampung tu Kampung Solok Dekat.

Kat situ jugak saya jumpa sebuah surau. Saya sempat singgah sekejap dan solat Asar di surau ni. Ok nama surau ni Surau Al-Khairiah, Kg Solok Dekat, Masjid Tanah dan menurut rekod yang dipaparkan pada papan tanda surau ini, ia mula dibina pada Januari 2002.

Selesai urusan di Surau ni, saya ikut jalan yang ditunjukkan oleh . Ikut je jalan bertar yang anda boleh nampak macam dalam gambar tu. Rupanya dia boleh terus tembus ke Pantai Pengkalan Balak.

Sebenarnya masa saya datang ni, saya masih lagi tak buat sebarang booking untuk bermalam kat Pengkalan Balak. Banyak tempat yang saya tanya, kebanyakkan semuanya penuh. Lebih-lebih lagi yang mengadap pantai. Semuanya dah FULL.

Rupanya, ramai juga yang suka jadikan Pengkalan Balak sebagai destinasi percutian dan tempat untuk buat Family Day. Hmm… memang patut pun full.

Cari punya cari, akhirnya dapat juga bilik!

Saya menginap di D’Kebun Najibah Chalet & Homestay. Waktu ni ada banyak bilik kosong, jadi saya boleh pilih mana-mana bilik yang saya suka. Jadi, saya pun pilih bilik nombor 5.

Dalamnya juga tak mengecewakan. Ada dua katil. Satu saiz queen size dan satu lagi katil jenis single. Kemudahan lain adalah seperti televisyen, air cond, almari dan ada table kecik. Pada saya semua ni dah cukup memadai dan cukup selesa.

Sebenarnya dekat D’Kebun Najibah Homestay & Chalet ni ada satu lagi konsep chalet seperti dalam gambar kat atas ni. Dari segi saiz ianya lebih kecil sedikit berbanding yang saya sewa. Kalau pergi berdua, sesuai la ambil yang jenis ni.

Selain dari segi saiz, kedua-dua ni juga berbeza dari segi harga. Ikutlah anda punya bajet dan berapa lama nak menginap kat sini nanti ya.

Aktiviti apa yang best kat Pengkalan Balak?

Macam-macam aktiviti yang anda boleh buat, anda bebas sama ada nak

1. Mandi laut

2. Family day

3. Gathering & Reunion

4. BBQ

5. Main boleh tampar

6. Main layang-layang

… dan antara semua ni, yang saya paling suka ialah aktiviti mencari remis!

Kalau kena dengan masanya, memang cukup senang nak cari remis ni. Korek pasir lebih kurang je, dan tak perlu nak korek dalam-dalam anda dah boleh jumpa remis.

Ada pelbagai saiz. Namun remis ni saiznya tak adalah besar sangat. Hasil bersusah payah mengorek pasir dapatlah banyak ni…

Perjalanan dari Melaka nak ke Kuala Lumpur ambil masa lebih kurang dalam 2 jam. Kalau traffic jam, boleh sampai 3 jam. Almaklumlah, saya bawa kereta bukannya laju sangat pun.

Jadi untuk mengekalkan kesegaran remis-remis ni, dan nak pastikan remis ni masih hidup bila dah sampai kat KL nanti, saya masukkan sedikit pasir pantai, kemudian saya siram sikit dengan air laut untuk bagi pasir tu kekal lembab.

Macam kat dalam gambar tu la senang cerita.

Alhamdulillah, bila dah sampai KL, saya tengok hampir semua remis masih hidup lagi. Memang sedap kot masak remis waktu masih fresh lagi!

Sebelum balik, singgah dulu dekat Masjid Aminin, Kg Sungai Tuang. Tunaikan dulu kewajipan sebagai seorang Muslim dan berdoa semoga perjalanan pulang dipermudahkan dan semoga selamat dalam perjalanan.

Tempat makan di Pengkalan Balak

Kat sekitar Pengkalan Balak ni sebenarnya ada banyak tempat makan yang best. Cuma bergantung pada bila anda ingin berkunjung ke sini. Kalau hari minggu, mungkin agak ramai orang.

Tapi tak ada masalah. Anda boleh keluar dari Pengkalan Balak dan menuju ke sekitar Masjid Tanah. Kat situ pun ada banyak kedai makan, dan dari segi harga, ianya agak murah berbanding kalau di KL.

Dalam situasi saya, memandangkan ini merupakan kali pertama saya nak cuba rasa masakan asam pedas Melaka, malam tu saya ke Kota Laksamana. Pekena asam pedas Melaka buat pertama kalinya di Man Asam Pedas.

Kalau ikutkan, jauh jugak tempat ni dengan Pengkalan Balak ha ha

Tak apa lah, sebab nak cuba asam pedas punya pasal. Lagipun ni merupakan kali pertama saya drive sendiri ke Melaka dengan bantuan sahaja.

Apa pun, pada saya la kan… Pengkalan Balak memang BEST, dan tak rugi kalau nak spend masa nak bercuti kat sini.

Orang lain? Saya tak tau la. In Shaa Allah, ada rezeki saya akan datang lagi ke sini.