Hasilkan pendapatan pasif daripada hobi menulis blog

by sabree hussin on May 3, 2018

in Buat Duit Online

Ada ke pembaca dan pelawat blog ni yang ada hobi menulis? Kalau ada yang suka menulis, saya harap anda dapat manfaatkan hobi tersebut untuk dijadikan kaedah bagi menjana pendapatan pasif.

 

Sebelum nak bercerita panjang lebar, apa sebenarnya yang anda faham mengenai pendapatan pasif?

cara-hasilkan-pendapatan-pasif

Menurut laman web wikipedia, istilah pendapatan pasif itu bermaksud pendapatan yang diterima secara berkala tetap, dengan sedikit usaha yang diperlukan untuk mengekalkannya. Ia berkait rapat dengan konsep “Pendapatan belum diperolehi.”

 

Laman web yang sama juga turut menjelaskan mengenai istilah pendapatan pasif, sebagai satu bentuk pendapatan yang anda akan terima untuk kerja-kerja yang telah anda lakukan sebelumnya, namun pendapatan ini anda akan terus dapat walaupun anda telah berhenti melakukan kerja-kerja tersebut.

 

Ok. Clear?

 

Kalau dalam bahasa mudahnya, orang yang bekerja untuk hasilkan pendapatan pasif ini, hanya perlu lakukan pekerjaan tersebut sekali sahaja. Namun, hasilnya akan diperolehi berkali-kali. Namun demikian, dari masa ke masa, individu tersebut perlu juga pastikan kerja-kerja penyelenggaraan perlu dilakukan bagi memastikan pendapatan pasif yang telah terhasil sebelum ini tak terjejas.

 

Tahukah anda, daripada hobi menulis ini juga, kita boleh hasilkan pendapatan pasif! Ini bukannya sekadar teori semata-mata, sebaliknya ia adalah satu fakta yang telahpun saya uji sendiri.

 

Misalnya sebelum ini, saya dah pernah hasilkan ebook sendiri.

Panduan dominasi FB Group

Ebook ini fokusnya adalah untuk membantu pembaca menjalankan kempen pemasaran yang berkesan menerusi FB Group. Pada waktu ni, salah satu teknik pemasaran yang memang berkesan menerusi FB, namun selalu diabaikan adalah pemasaran menggunakan FB Group.

 

Apa yang saya buat, saya kumpulkan beberapa teknik yang saya sendiri telah uji keberkesanannya, lalu saya jadikan dalam bentuk ebook. Bila siap ebook tu, saya bina sebuah website, mula tulis ayat jualan dan masukkan borang tempahan.

 

Alhamdulillah, saya dapat jual ebook ini rasanya lebih daripada 100 unit. Mungkin jumlahnya lebih banyak dari itu. Apa yang saya nak sampaikan, bukannya mengenai berapa banyak ebook saya yang terjual, sebaliknya saya nak cerita bahawa menerusi hobi menulis itu sendiri, ia memang mampu untuk hasilkan pendapatan pasif.

 

Ebook ini, saya tulis sekali sahaja. Lepas tu, saya jual berulang-ulang kali. Jika perlu, saya akan tambahkan kandungan ebook tersebut, bagi disesuaikan dengan keadaan semasa.

 

Sekarang ni, saya nak fokus kepada kerja-kerja penulisan yang lebih santai sifatnya. Itu sebab saya lebih suka menulis di blog.

 

Apabila menulis di blog, saya boleh tulis apa yang saya suka. Saya tak perlu risau, sama ada ada orang nak beli apa yang saya tulis atau tak. Bukan itu sahaja, malahan saya tak perlu risau nak jual sebarang produk. Saya hanya menulis ikut apa yang saya rasa nak tulis ketika itu.

 

Walaupun begitu, saya masih lagi boleh hasilkan pendapatan pasif. Lihat buktinya dibawah.

bukti-pendapatan-pasif

Ini merupakan pendapatan yang terhasil daripada program affiliate Lazada yang saya sertai. Walaupun saya dah lama tak promosikan produk-produk yang dijual di laman web lazada, namun saya dapati, peluang untuk dapat komisen dari program ini masih ada.

 

Lagi satu, blog yang saya gunakan untuk mempromosikan produk lazada masih lagi menerima banyak trafik. Selagi masih ada banyak trafik, masih ada pembaca, peluang untuk hasilkan pendapatan secara pasif tu memang akan sentiasa terbuka.

 

Bukan mudah untuk hasilkan pendapatan pasif melalui blog

Blog bukanlah satu-satunya kaedah yang anda boleh cuba untuk hasilkan pendapatan pasif. Hakikatnya, kat luar sana mungkin ada lebih daripada 100 cara yang anda boleh cuba.

 

Namun, yang menjadi persoalan, bukannya berapa banyak cara yang boleh dilakukan, tetapi adakah kita mempunyai kekuatan dan pengetahuan untuk lakukannya?

 

Kalau buat bisnes homestay pun sebenarnya kita boleh dapat pendapatan pasif. Namun, untuk betul-betul berjaya dalam bisnes homestay ini, ada formula dan strateginya yang tersendiri.

 

Termasuk juga kalau anda nak mula menjana pendapatan pasif dengan blog. Dari segi teknikal, untuk memasang sebuah blog, menghasilkan artikel, meletakkan link affiliate dalam blog, bukannya satu benda yang susah untuk dilakukan.

 

Namun saya perhatikan, makin hari makin banyak blog yang ditutup dan pemiliknya mula meninggalkan blog miliknya. Kenapa ya? Mungkin ke sebab pemiliknya dah tawar hati nak ada blog sendiri? Sedangkan kalau usaha lebih sikit, blog yang awal-awalnya banyak consume tenaga dan masa kita tu, akan dapat berkhidmat kembali untuk kita, dan memberikan kita pendapatan pasif.

 

Oleh kerana anda dah tahu, blog telah menjadi salah satu sumber pendapatan yang memberikan pendapatan pasif kepada saya, saya harap satu hari nanti anda akan turut cuba wujudkan pendapatan pasif dengan mempunyai blog dan laman web anda sendiri.

 

In Shaa Allah, ia akan berguna kepada anda, saat anda benar-benar perlukan duit.

 

 

Be Sociable, Share!

{ 2 comments… read them below or add one }

Aree Tone Plus May 11, 2018 at 6:02 pm

Salam tuan, saya mmg seorang yg berminat menulis artikel sejak dulu lagi dan saya masih lagi menulis..selain menjana pendapatan dari blog saya juga menjana pendapatan Pasif dgn SimKad Tone Plus dan saya sentiasa berkongsi penulisan saya bersama rakan niaga.

Reply

sabree hussin May 12, 2018 at 3:37 pm

Wasalam, teruskan tuan dengan kerja-kerja penulisan 🙂 Bidang ini memang terbukti boleh menghasilkan pendapatan 🙂

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: