Aktiviti yang saya teringin nak buat jika dapat peluang bercuti ke Melaka

by sabree hussin on April 26, 2018

in Personal

Negeri Melaka ada keunikkannya yang tersendiri. Bila sebut tentang Melaka, ia terkenal dengan sejarahnya yang panjang dan bagaimana dari permulaan sejarah awal Kesultanan Melayu Melaka akhirnya membentuk negara kita Malaysia seperti yang kita dapat lihat sekarang.

 

Bagi yang meminati sejarah, ada banyak kesan tinggalan sejarah yang kita boleh saksikan di Melaka. Sesetengahnya masih dikekalkan hingga ke hari ini.

Walaupun keadaannya mungkin tak sesempurna dan tak sama dengan kali pertama ia dibina, namun dari runtuhan binaan yang masih tinggal, dan dikekalkan sampai sekarang ni, kita boleh dapat gambaran bahawa dulunya ia pernah berdiri megah dan menjadi benteng pertahanan yang melindungi penduduknya dari serangan pihak musuh.

 

Selain sebagai tempat yang kaya dengan cerita dan kisah, sebenarnya dekat Melaka ini juga mempunyai banyak tempat-tempat menarik yang sesuai dijadikan destinasi pelancongan.

 

Di Melaka juga ada pantai peranginan yang sesuai dijadikan tempat pilihan untuk aktiviti riadah bersama keluarga. Kalau mandi pantai bukan satu aktiviti kesukaan anda, mungkin boleh luangkan masa untuk berehat-rehat dan bersiar-siar di sekeliling pantai sahaja.

 

Sebelum ini, semasa saya pergi bercuti ke Melaka, walaupun saya ada singgah ke beberapa pantai, tapi tak semua tempat saya pergi mandi.

 

Pantai Klebang adalah salah satu pantai yang popular di Melaka. Lagi satu, ianya juga dekat dengan Pusat Bandar. Bagi pengunjung yang menginap di area Bandaraya Melaka, mungkin ini adalah pantai yang paling mudah untuk anda kunjungi.

pemandangan-pantai-klebang

Namun, pada waktu saya pergi dulu, saya dapati dekat pantai ini tak berapa sesuai kalau nak mandi manda. Tapi itu kisah bulan Februari tahun lepas.

 

Selepas setahun, mungkin ada banyak perubahan yang boleh disaksikan oleh para pengunjung yang ingin bercuti ke Melaka.

Untuk mereka yang menggemari aktiviti pantai, mungkin boleh terus ke Pengkalan Balak. Dekat sini, pantainya bersih dan air lautnya juga agak jernih. Kalau pergi ke sini, memang lazimnya anda akan nampak ada ramai pengunjung yang mandi manda disini.

 

Itu belum kira lagi dengan kehadiran pengunjung yang datang secara berkumpulan dan menjalankan aktiviti family day di Pantai Pengkalan Balak Melaka ini.

 

Aktiviti menarik yang saya teringin nak lakukan apabila bercuti ke Melaka

Negeri Melaka bukanlah satu tempat yang asing bagi saya.

 

Saya pernah tinggal di Melaka selama lebih kurang satu tahun, selepas habis tingkatan lima dulu. Waktu tu, saya merupakan salah seorang pelajar di Kolej Matrikulasi Melaka.

 

Kemudian, bila dah mula bekerja, saya juga beberapa kali luangkan masa cuti untuk jalan-jalan di sekitar Melaka. Cuma yang peliknya, sampai ke hari ini, saya masih belum ada kesempatan untuk pusing satu melaka menaiki River Cruise.

 

Bila tengok kawan-kawan yang share gambar mereka menaiki Melaka River Cruise ni, timbul juga rasa nak lalui pengalaman ini.

apa-yang-menarik-di-melaka

Cruise ini akan membawa kita menyusuri sungai Melaka yang kaya dengan sejarahnya. Satu masa dulu, medium pengangkutan di Melaka adalah menerusi laluan sungai.

 

Jadi bila kita naik cruise ni, bolehlah kita throwback pengalaman yang dilalui oleh orang-orang pada masa dulu.

pengalaman-cuti-di-melaka

Cuma bezanya kali ini, instead of kita tengok pemandangan hutan hijau, kita dapat lihat pemandangan hutan batu. Serius, jika dapat peluang untuk pergi bercuti sekali lagi ke Melaka, tempat ini saya akan masukkan dalam itinerary percutian saya.

 

Setengah orang suka menikmati pengalaman river cruise ni pada waktu siang. Setengah orang pula suka waktu malam. Kalau saya? Saya nak cuba kedua-duanya.

 

Dari situ, saya boleh dapat nikmati pemandangan yang menarik dari waktu yang berbeza. Bila difikirkan balik, sebenarnya ada banyak lagi tempat-tempat menarik yang terdapat di Melaka yang saya masih belum berkesempatan untuk saya kunjungi.

 

Selama ni, bila ke Melaka, saya lebih banyak habiskan masa untuk ke pantai peranginan. Sedangkan kalau bercuti dalam bandar Melaka tu sendiri, pastinya dapat memberikan pengalaman percutian yang berbeza.

 

Salah satu cara terbaik untuk pusing sekeliling bandar Melaka, adalah melalui river cruise ni. Kalau naik beca pun ok juga. Cuma kalau nak bandingkan dengan memandu sendiri, feeling dia tu kuranglah sikit. Kalau naik beca atau cruise macam ni, setidak-tidaknya bolehlah kita dengar apa kata tour guide yang bawa kita tu nanti.

 

Lagi satu, kalau disekitar bandar Melaka, saya rasa lebih baik kita jalan kaki sahaja. Bagi yang tak biasa dengan sistem jalan dekat situ, bimbang nanti akan tersalah ambil lorong untuk masuk ke highway pula.

 

Percutian satu malam di Melaka

Pemanduan dari Kuala Lumpur ke Melaka melalui lebuhraya Utara Selatan mengambil masa lebih kurang 1 jam 50 minit. Itupun bergantung kepada keadaan trafik.

 

Andaikan perjalanan tak berapa lancar, masa yang diperlukan untuk memandu dari KL ke Melaka, paling kurang perlukan 2 jam. Baru boleh memandu dengan tenang.

 

Dua jam pergi dan dua jam balik. Total dah habis 4 jam, hanya atas jalan. Jadi, walaupun duduk di KL, adalah tak berbaloi kalau nak balik hari. Setidak-tidaknya, perlu menginap satu malam di Melaka. Bila bermalam di Melaka, barulah kita boleh lihat suasana waktu malam di bandaraya bersejarah ini.

 

Tempat penginapan untuk bercuti di Bandar Melaka

Ya, sekarang ni memang ada banyak pilihan untuk kita buat tempahan tempat penginapan kalau nak bercuti di Melaka. Ada pilihan sama ada nak menginap di homestay, guesthouse, motel, hotel bajet ataupun hotel.

 

Tapi, kalau nak bercuti dalam kawasan bandar, lebih baik pilih hotel yang paling dekat dengan main attraction yang terdapat di Bandar Melaka tu. Ada beberapa nama hotel yang masuk dalam senarai pilihan saya, dan salah satunya adalah Novotel Melaka.

 

Novotel Melaka booking is easy.

Ya memang senang untuk buat tempahan hotel Novotel Melaka.

Ada banyak laman web yang boleh bantu memudahkan urusan kita untuk buat tempahan bilik penginapan apabila bercuti di Melaka nanti. Salah satunya ialah traveloka.

 

Kalau sebelum ini, anda masih belum pernah gunakan servis dari Traveloka untuk buat tempahan bilik hotel, mungkin boleh cuba kali ini. Tawaran yang diberikan oleh Traveloka juga tak kurang hebatnya!

 

Dari pembacaan pengalaman mereka yang pernah menginap disini, saya jadi tertarik dengan hotel ini sebab ia sangat dekat dengan tempat-tempat menarik di Melaka seperti Dataran Pahlawan, A Famosa, dan banyak lagi. Semuanya boleh dikunjungi hanya dengan berjalan kaki sahaja.

 

 

Be Sociable, Share!

{ 2 comments… read them below or add one }

titan May 2, 2018 at 3:16 am

dah macam karangan masa sekolah la plak.

hoho..

Reply

sabree hussin May 2, 2018 at 10:25 am

Bila dah lama tak menulis, memang macam ni la kot efek dia ha3

Reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: