Bisnes Air Balang dan Kisah Suami Unggul bukan Suami Tunggul

by sabree hussin on April 29, 2016

in Pemasaran Internet

Baru-baru ni saya ada terima emel notifikasi dari pihak Klikjer yang mengatakan pada bulan April 2016 ni, ada dua buah buku elektronik (ebook) baru yang dilancarkan. Memandangkan saya juga adalah salah seorang ejen affiliate yang mempromosikan produk-produk yang dijual menerusi platform klikjer, saya anggap ni sebagai satu berita baik.

 

Manalah tau, ada peluang nak tambah dan naikkan lagi pendapatan dari platform klikjer ni. Dari pemerhatian dan pengalaman saya, nak buat duit dengan Klikjer ni sebenarnya tidaklah sesukar mana. Nak naikkan income tu yang lebih mencabar. Saya percaya, kalau kita konsisten mempromosikan produk-produk di klikjer setiap hari, setakat nak dapat komisyen RM100 minima tu bukanlah satu perkara yang mustahil.

 

Ada dua buah ebook baru yang dilancarkan. Ebook pertama berjudul Bisnes Air Balang.

 

bisnes-air-bulan-puasa

Memandangkan lagi beberapa bulan sahaja lagi umat Islam di seluruh dunia bakal menyambut ketibaan bulan Ramadhan, maka dengan terbitnya ebook Panduan Bisnes Air Balang ni adalah pada masa yang sangat baik.

 

Kenapa pulak sangat baik?

 

Lazimnya, masa bulan puasa, bulan raya hinggalah ke selepas hari raya, kita memang akan perlu guna lebih banyak duit berbanding hari-hari lain.

 

Ada satu perkara yang saya kira cukup ironi. Bulan puasa kan sepatutnya adalah bulannya dimana kita belajar menahan dan mengekang nafsu kita. Namun, kelihatannya ia tak berlaku seperti yang sepatutnya. Tengok sahaja situasi di bazar-bazar ramadhan. Tengok setiap pengunjung yang datang, berapa banyak juadah berbuka puasa yang mereka beli? 

 

Ah… mungkin mereka ni nak bersedekah, ataupun mereka sengaja beli lebih untuk diberikan kepada orang lain. Kan menyediakan juadah untuk berbuka kepada orang yang berpuasa tu besar ganjarannya.

 

Nafsu bila beli air balang. Lebih-lebih lagi bila ada gerai yang cukup bijak dari segi presentation. Air yang dijual nampak sangat sedap walaupun pada waktu tu, kita tak pernah rasa langsung air tersebut. Yang penting nampak sedap, barulah pengunjung berminat nak beli. Sedap tak sedap itu jatuh perkara nombor dua. Sudah tentu, kalau air yang dijual tu tak sedap, pengunjung yang sama akan beli sekali sahaja. Sebaliknya kalau air yang dijual tu memang cukup sedap, menepati citarasa pembeli, nah… kat situ usahawan air balang tersebut dah berjaya dapat repeat customer yang mungkin akan follow peniaga tersebut tak kira walau dimana dia berniaga.

 

Apabila saya membaca laman web Panduan Bisnes Air Balang ni, buatkan saya terfikir… “Bisnes air balang ni cuma sesuai untuk bulan puasa je ke?” Apa tidaknya… dari segi latar tempat dan masa, penulis lebih menekankan tentang strategi dan pengalaman beliau berniaga di bazar ramadhan.

 

“Bagaimana penulis berjaya kaut untung sehingga RM7,000 dalam masa sebulan berniaga di bazar ramadhan?”

Ok… kita buat pengiraan mudah. Katakanlah kita berpuasa selama sebulan, ataupun bersamaan dengan 30 hari (atau mungkin 29 hari sahaja bergantung pada anak bulan).

 

Lazimnya peniaga di bazar ramadhan tak akan berniaga 30 hari FULL. Mesti ada cuti. Sesetengah peniaga di tapak bazar ramadhan, 4 hari sebelum raya tu memang dah tak berniaga. Ini masanya untuk mereka membuat persiapan untuk hari raya pulak. Selama ni dia sibuk berniaga kan… kali ini masa untuk mereka siapkan apa-apa yang perlu.

 

Jadi, kalau penulis ni kata dia boleh dapat RM7,000 dalam masa sebulan berniaga, dan beliau hanya berniaga 26 hari sahaja, bermakna secara purata, untung yang berjaya dijana ialah sekitar RM270 +/- sehari. Berapa pula modal pusingan untuk jalankan bisnes air balang di bazar ramadhan?

 

Modal pusingan adalah sekitar RM100 – RM200. Itupun ada hari-hari tertentu, tak perlu pun keluar modal langsung, sebabnya bahan mentah sebelum ini masih lagi boleh digunakan. Bahan mentah yang saya maksudkan ialah seperti stok buah-buahan, gula, air, bahan perisa dan sebagainya. Ada dinyatakan secara terperinci dalam panduan ini.

 

Keuntungan seperti ini mungkin tak akan dapat dicapai, sekiranya anda menjual juadah lain, selain daripada air balang. Jadi buat usahawan dan bakal usahawan sekalian, bacalah ebook ini. Mungkin ada banyak ilmu baru yang bakal anda pelajari dari rakan usahawan, yang memang dah berpengalaman berniaga di bazar ramadhan.

 

Ebook Suami Unggul oleh Dr HM Tuah Iskandar

review-ebook-suami-unggul

 

Adakah anda mengesan terdapat perubahan yang ketara yang berlaku terhadap suami anda selepas sekian lama anda berkahwin?

 

Boleh jadi, perubahan ini berpunca dari satu hal yang anda sedia maklum apa sebabnya, namun anda tak tau bagaimana cara untuk menanganinya.

 

Dr Tuah ada solusinya.

“Panduan menangani suami bermasalah, dari tunggul menjadi unggul.”

 

Satu perkara yang baik tentang karya-karya Dr Tuah ni ialah, ianya selalu dijual dengan harga yang tak begitu mahal. Orang kata harga mampu milik. Kenapa nak bayar lebih, kan? Yang pentingkan masalah pembaca dapat diselesaikan, bukannya semata-mata nak kaut keuntungan sahaja.

 

Ebook Dr Tuah yang ni boleh dimuat turun disini.

 

Baiklah sampai sini dulu perkongsian saya untuk kali ini. Minat ke nak baca ebook-ebook ni semua? Kalau minat, kliklah pada link-link yang saya dah sediakan tu. Semoga bermanfaat!

 

 

Be Sociable, Share!

{ 14 comments… read them below or add one }

titan April 29, 2016 at 4:03 pm

bisnes air balang ni..kena tempat..memang untung lumayan beb. hoho

Reply

lankapo May 23, 2016 at 1:29 am

kalau jual time hari sukan lagi masyuk kan hehe

Reply

Aree April 30, 2016 at 1:32 am

Panduan mudah bazaar ramadan….dari org berpengalaman …

Reply

anuar April 30, 2016 at 1:37 am

bisnes air balang ni memang sangat sesuai pada bulan Ramadhan.. waktu tu demand tinggi.. ??

Reply

Azzahairi April 30, 2016 at 12:22 pm

Hebat penulis ini, hanya jual 3 jus air beliau mampu hasilkan keuntungan 7K. Banyak ilmu beliau. 🙂

Reply

Jie Susanos May 2, 2016 at 1:14 pm

Peluang nk promosi bisnes air balang n suami unggul ni bro sobree

Reply

semak saman May 4, 2016 at 6:47 am

jadilah suami unggul , bukan suami tunggul..kiranya jangan jadi suami yang berdiam diri dan nanti boleh menjerumus ke arah dayus

Reply

suri May 5, 2016 at 12:03 pm

asal ais akan laku punya mesti ad aorang beli asal kena tempat yang sesuai

Reply

Anuar May 5, 2016 at 3:08 pm

Baru mula promosi panduan Bisnes Air balang… Mencuba rezeki sebelum bulan Ramadhan..

Reply

onlajer May 16, 2016 at 11:28 am

sekali dah start bisnes air , macam susah nak undur hihihi

Reply

reezluv May 22, 2016 at 8:08 pm

memang boleh dapatkan keuntungan yang agak lumayan juga dengan bisnes air balang ni kalau tahu caranya

Reply

Sticker Shah Alam May 24, 2016 at 11:29 pm

Kalau ada label pada cawan tu lagi menarik dan nampak branded sikit..

Reply

sabree hussin May 25, 2016 at 12:52 pm

Betul jugak. Cuma stiker tu akan tambahkan kos la pulak hoho

Reply

Noriza Rahman May 25, 2016 at 9:42 am

Memang lumrahnya bila puasa tak cukup dengan 1 jenis minuman air balang sahaja, jadi memang bagus bisnes air balang ni

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: