40 Soalan Yang Anda Patut Tanya Kepada Peguam Anda Sebelum Membeli Rumah di Malaysia

by sabree hussin on February 25, 2016

in Buku & Bahan Bacaan

Dalam urusan jual beli hartanah, ia akan melibatkan urusan dan proses perundangan yang agak rumit. Mujurlah, dalam setiap urusniaga, kita boleh dapatkan khidmat peguam sebagai pemudah cara dalam transaksi tersebut.

 

Jika tidak, mungkin kita semua terpaksa “study” sendiri banyak terma-terma berkaitan perundangan dan perlu bersiap sedia untuk jadi peguam segera apabila ingin membeli hartanah. Sudah tentu, ini akan melambatkan dan menyukarkan lagi urusan jual beli, kerana setiap orang yang tak mempunyai latar belakang undang-undang mungkin akan memberi interpretasi yang berbeza terhadap sesuatu proses yang terlibat mengikut kefahaman masing-masing sebagai orang awam.

 

Mujurlah ia tak seharusnya begitu. Segala proses berkaitan perundangan akan dipermudahkan dengan bantuan peguam.

 

tanya-peguam-hartanah Namun, adakah kita patut meletakkan 100% kepercayaan kepada peguam tanpa perlu kita ambil tahu langsung tentang urusan yang dijalankan?

 

Bukankah pelaburan tersebut adalah pelaburan kita. Bukankah setidak-tidaknya, kita perlu ambil tahu, apa sebenarnya yang sedang berlaku terhadap hartanah yang kita sedang dapatkan.

 

40 Soalan Yang Anda Patut Tanya Kepada Peguam Anda Sebelum Membeli Rumah di Malaysia

 

Nak tanya peguam tentang hartanah, tapi tak tau nak tanya apa. Kalau tanya sebarangan, nanti nampak sangat pulak bodohnya kita ni. Apa pun, ego dan maruah diri perlu dijaga. Bukankah itu sifat semulajadi kita sebagai manusia biasa.

 

Jangan risau. Buku ini akan menyelamatkan anda, dan In Shaa Allah akan bantu anda untuk kelihatan seperti pakar, kalaupun sebenarnya anda masih lagi agak baru dalam hal-hal berkaitan perundangan dalam pelaburan hartanah. Walaupun bukan pakar, at least daripada soalan-soalan yang bakal kita tanyakan, ia dapat menonjolkan diri kita sebagai seorang yang ada pengetahuan yang baik tentang aspek perundangan dalam pelaburan hartanah! 

 

Mari kita lihat isi kandungan yang bakal anda baca dari buku ini.

(1) Siapakah Peguam Hartanah?

(2) Bagaimana untuk saya memeriksa kredibiliti seorang peguam?

(3) Apakah fungsi seorang peguam dalam sesuatu transaksi hartanah pemaju perumahan?

(4) Berapakah bayaran yang dikenakan oleh peguam untuk transaksi hartanah?

(5) Bolehkah saya mendapat sebarang diskaun untuk yuran guaman?

(6) Apakah disbursmen?

(7) Apakah bayaran lain yang boleh peguam saya kenakan ke atas saya?

(8) Apakah duti setem?

(9) Bagaimanakah duti setem dikira?

(10) Adakah terdapat pengecualian dari membayar duti setem?

 

Atas ini adalah 10 soalan pertama yang anda boleh baca dalam buku 40 Soalan Yang Anda Patut Tanya Kepada Peguam Anda Sebelum Membeli Rumah di Malaysia ini. Anda nak cuba teka atau nak cuba cari jawapannya?

 

Fungsi seorang peguam hartanah di dalam sesuatu transaksi hartanah adalah untuk bertindak sebagai pemudahcara dalam proses pindahmilik sebarang hartanah dari satu pihak ke satu pihak yang lain. Antara fungsi seorang peguam di dalam transaksi hartanah termasuk

(a) Mendraf Perjanjian Jual Beli

(b) Mendapat kelulusan pemaju perumahan untuk Perjanjian Jual Beli yang telah di draf itu

(c) Menerangkan klausa-klausa di dalam Perjanjian Jual Beli tersebut kepada pembeli

(d) Mematikan setem hasil untuk mengesahkan Perjanjian Jual Beli tersebut

(e) Membayar duti setem bagi pihak pembeli

(f) Mendaftar dokumen-dokumen di pejabat tanah

(g) Berinteraksi dengan pemaju perumahan dan bank bagi pihak pembeli

(h) Menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi oleh pembeli dengan pemaju perumahan atau bank

(i) Memastikan setiap pihak mempunyai sesalinan perjanjian jual beli dan dokumen-dokumen lain

(j) Memberitahu semua pihak, sama ada kepada pembeli atau bank pembeli tentang apa-apa bayaran yang perlu dibuat kepada pihak pemaju

(k) menerima bayaran bagi pihak pemaju perumahan dan menyerahkan bayaran tersebut kepada mereka

(l) Bertindak sebagai pemegang pertaruhan

(m) Menyerahkan surat hakmilik yang telah dipindahmilik dengan sah kepada pembeli

 

Perkara (a) hingga (m) ini hanya sebahagian daripada tugas-tugas seorang peguam kepada anak guamnya.

 

Tentang disbursmen pula. Ia adalah bentuk bayaran yang perlu kita jelaskan kepada peguam untuk apa-apa kerja dan perkhidmatan yang perlu dilakukan oleh peguam bagi pihak kita.

Disbursmen ialah bayaran bagi setiap dokumen yang dilengkapkan oleh peguam bagi pihak anda dan difailkan untuk menyempurnakan sesuatu transaksi hartanah.

 

Ok. Jom kita tengok soalan lain yang boleh kita tanyakan kepada pihak peguam kita.

(11) Bagaimanakah rupa inbois dari firma guaman?

(12) Apakah cukai servis dan apakah semua peguam perlu mengutip cukai servis?

(13) Apakah cara yang boleh saya gunakan untuk membayar peguam saya?

(14) Siapakah yang membayar peguam-peguam dalam transaksi hartanah?

(15) Bolehkah pemaju perumahan mensyaratkan saya untuk menggunakan peguam mereka?

(16) Sekiranya saya membayar peguam panel pemaju perumahan, peguam itu bertindak bagi pihak siapa dalam transaksi tersebut?

(17) Sekiranya peguam tersebut dibayar oleh pemaju perumahan, adakah hak saya terpelihara dalam transaksi tersebut?

(18) Bolehkah saya melantik peguam saya sendiri jika membeli dari pemaju perumahan?

(19) Bagaimanakah saya dapat memastikan bahawa peguam saya melakukan tugasnya?

(20) Apakah perlindungan yang saya ada sekiranya peguam saya melakukan apa-apa kesalahan?

(21) Apakah insurans pampasan gantirugi profesional?

(22) Bolehkah saya menukar peguam saya ketika transaksi berjalan?

(23) Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya firma guaman yang saya lantik mengendalikan transaksi hartanah saya ditutup

(24) Apakah soalan-soalan lain yang patut saya tanya kepada peguam saya?

(25) Ada berapa banyak jenis hartanah dibawah undang-undang?

(26) Apakah Perjanjian Jual Beli?

(27) Berapa lamakah hubungan saya dengan pemaju perumahan?

(28) Apakah jabatan-jabatan kerajaan yang mengendalikan transaksi hartanah di Malaysia?

(29) Apakah perbezaan antara Cukai Pintu dengan Cukai Tanah?

(30) Bagaimanakah untuk saya membatalkan pembelian hartanah?

(31) Apakah kesannya jika saya membatalkan transaksi pembelian hartanah?

(32) Apakah remedi yang boleh saya tuntut sekiranya pemaju perumahan melakukan apa-apa kesalahan?

(33) Berapa lamakah masa untuk sesuatu transaksi hartanah selesai?

(34) Apakah perbezaan antara Perjanjian Jual Beli untuk Kediaman Di Atas Tanah dan Hartanah yang akan Dipecahbahagi?

(35) Siapakah pihak-pihak yang akan terlibat dalam sesuatu transaksi hartanah?

(36) Siapakah pemaju perumahan?

(37) Siapakah yang mengawal selia pemaju perumahan?

(38) Apakah maklumat yang boleh diiklankan oleh pemaju perumahan?

(39) Sekiranya saya seorang warga asing, bolehkah saya membeli hartanah di Malaysia?

(40) Adakah skim Malaysia Rumah Keduaku mempunyai sebarang kaitan dengan pembelian hartanah oleh seorang warga asing?

 

Peraan tak, kat atas ni ada beberapa soalan yang saya boldkan seperti ini. Itu maknanya, ia adalah bahagian yang PENTING dan WAJIB TAHU.

 

Boleh jadi, anda juga pernah terlintas untuk bertanyakan soalan-soalan seperti di atas, cuma tak tau bagaimana cara untuk tanyakan soalan-soalan tersebut, ada ke?

 

Jadi saranan saya, selepas saya dah habis baca buku 40 Soalan Yang Anda Patut Tanya Kepada Peguam Anda Sebelum Membeli Rumah di Malaysia ni, setiap orang yang bakal membeli hartanah sama ada untuk kediaman sendiri ataupun untuk tujuan pelaburan memang WAJIB baca buku ini.

 

Untuk memudahkan anda, saya syorkan anda dapatkan sahaja secara online dengan menekan klik pada pautan ini. Buku ini dijual dengan harga RM29.90 sahaja.

 

Ok selesai bab perundangan. In Shaa Allah, di lain masa saya akan kongsikan buku lain pula berkaitan dengan pelaburan hartanah yang patut anda baca dan miliki.i

 

Oh ya, sebelum saya terlupa, setiap soalan yang ditanyakan juga disertakan dengan jawapan. Jadi, untuk situasi hartanah anda, mungkin jawapannya tidak sama seperti yang dinyatakan dalam buku ini. Menjadi tanggungjawab anda untuk bertanya kepada peguam anda untuk dapatkan kepastian dan penjelasan yang lebih tepat.

 

Selamat membaca buku 40 Soalan Yang Anda Patut Tanya Kepada Peguam Anda Sebelum Membeli Rumah di Malaysia dan semoga bermanfaat.

 

 

Be Sociable, Share!

{ 6 comments… read them below or add one }

mrhanafi February 25, 2016 at 6:38 am

untuk pembelian rumah kedua..saya pasti memerlukan ebook ini..

Reply

sabree hussin February 25, 2016 at 1:29 pm

Buku ni ada dalam dua versi. Ada yang dalam bentuk ebook dan ada jugak yang dalam bentuk buku. Saya baca yang dalam bentuk buku 😀

Reply

reezluv February 25, 2016 at 11:06 am

rumah pertama sedang dalam proses, rumah kedua tah bila agaknya.ahaa

Reply

sabree hussin February 25, 2016 at 1:30 pm

banyak tak soalan yang hang tanya kat peguam hang?

Reply

Noriza Rahman February 25, 2016 at 2:05 pm

Saya tak pernah ambil tahu pun soalan yang kena tanya pada peguam ni..padahal dah 2buah rumah beli..

Reply

sabree hussin February 25, 2016 at 3:51 pm

Kalau pembelian tak ada sebarang masalah, memang tak apa 😀 Cuma kalau ada sebarang kekeliruan atau isu, dengan pembacaan buku ini, setidak-tidaknya kita tau apa benda yang patut ditanyakan kepada pihak peguam 😀

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: